fredag 12 november 2010

Tub versus burk

Badrumsskåpet. Och hyllan i duschen. Mina grejer tar större plats än min käre makes - jag erkänner!

Burkar versus tuber var det. Hur kommer det sig att lyxigare produkter absolut måste säljas på burk? Helst i glas och med kanter som gör att man inte får ut det sista. Som min "nästan-slut-men-väldigt-dyra-så-jag-måste-få-ut-allt-ansiktskräm".

Jag har svårt att se några som helst fördelar med en burk när jag jämför med den eminenta uppfinningen tuben. Eller klämbar flaska för den delen. Burken känns ohygienisk i jämförelse. Ner med fingrarna och kleta runt. Det krävs säkert mycket mer konserveringsmedel för att undvika att ansiktskrämen förvandlas till bakterieodling i en burk än i en tub.

Mina värsta burkar är de jag har med mig i duschen. Hur kunde jag vara så dum att jag köpte balsam på burk? När jag rannsakar mig själv tror jag att jag associerade burken till en lyxigare (bättre?) produkt. Men när jag står där i duschen och ska ha av locket och ta lagom mycket balsam utan att fylla burken med duschvatten förbannar jag min dumhet. I duschen är tuber/flaskor bättre alla dagar.

3 kommentarer:

K sa...

Tuber kan man klippa sönder för att få ut det sista. Vi har numer en favorithistoria i familjen. Lilla E (max 5 år) vill som vanligt klippa sönder tandkrämstuben för att få ut det sista. Farmor och farfar barnvakt skriker högt vad gör du... De erkänner nu (middag för två veckor sedan) att de också (numer) klipper sönder tuber för att få ut det sista.

Unknown sa...

Måste erkänna att jag tycker att burk känns lite lyxigare på något sätt. Vet egentligen inte varför men det är säkerligen en kombination av material och formgivning.

Har aldrig provat hårvårdsprodukter på burk men det verkar lite väl omständigt. Däremot så känns marmelad på burk mer rätt än i klämflaska.

Peace Love och Löparskor!

anneliten sa...

K, sparsamhet är en dygd. Och jag har svårt att tänka mig att doppa tandborsten i en burk gång efter gång - känns inte fräscht. Så varför burkar till krämer.

Jesper, marmelad är en helt annan sak - där använder man ju ny ren sked. Förhoppningsvis.