onsdag 25 april 2012

Lära gamla löpare springa

Han har aldrig sett mig springa. Men han har analyserat mitt rörelsemönster. Och hittat problemen. Danne-gurun.

I grunden tycks jag ha en ganska hyfsad kropp. Robust och välbyggd. En bild på morfars ardenner dyker upp i mitt huvud medan Danne pratar. Och med ens känner jag mig inte särskilt feminin... Jag fortsätter nog med mina höga klackar så att ingen tar miste.

Lagom jämnstark. Men stel här och där - det är jag. Stelheten gör rörelsemönstret kompensatoriskt och ineffektivt säger gurun. Jag måste bli av med lite stelhet. Och jag måste bana om rörelser. Lära min kropp att göra rätt. Avprogrammera det gamla och automatisera det nya. Danne visar övningar och jag härmar så gott jag kan.

Hos Danne har jag en golfklubba till hjälp. För att hålla ryggen rak medan jag gör utfall och knälyft à la frambenet på en dressyrhäst. Som hävstång när jag jobbar med att öka rörligheten i bröstryggen. Hemma har jag ingen golfklubba. Golf har aldrig varit min sport. Men jag har en lagom lång och överbliven gardinstång. Den passar utmärkt och det är bara att sätta igång. För gurun har lovat att jag kan bli en supersnabb tant. Eller ganska snabb i alla fall. Om jag bara lyckas släppa loss lite i några leder.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Hehe. Gardinstången fungerar säkert perfekt för ändamålet!:) spännande att följa din rehab...

Appropå våra praktiska prov så är de faktiskt väldigt bra upplagda, det är som du sa mer likt verkligheten. I år var det dock mkt teori och lite patienter- det är svårt att få folk att ställa upp som gynpatient för 50 studenter...

Erik sa...

Danne verkar vara något utöver det vanliga och med tanke på att även jag är stel känns det som en man att ta kontakt med.

Snorkkis sa...

Ni verkar ha identifierat var problemen sitter och kan köra rehab för det. Han verkar verkligen guld Danne!

anneliten sa...

Lisa, gardinstången är lika stel som jag.

Erik, gör det! jag föröker övertyga P. Det går så där.

Snorkkis, han är bra - en riktig guru.

Västgötskan sa...

Såna där övningar skulle jag (gissningsvis) också behöva göra... Hoppas du blir snabb och smidig nu då! :-)