onsdag 6 juni 2012

Baddräkten är fredad

Enligt Camilla Thulin, som via sin bok om stil är min guru för dagen - vi får väl se om det håller i sig, ska man städa ur garderoben ibland. Så det gjorde jag idag. Eller började i alla fall. Allt som inte använts på två år eller mer ska bort. Det kan låta enkelt men till och med för en icke-samlare som jag känns det avigt på något sätt. Jag vill gärna tro att jag ska använda den där snygga blekröda over-sized linneskjortan jag köpte när jag fortfarande bodde i Uppsala (flyttade därifrån 1997) någon gång. Fast den är rätt omodern. Fast jag inte haft den på mig på väldigt väldigt länge. Och så där fortsätter det. Enligt Thulin brukar en bra rensning leda till 20% kvar. 80% till recycling eller soptunnan. Jag har duktigt nog rensat lite då och då (min mamma frivillig-jobbar i en av röda korsets second hand-butiker och brukar snällt ta hand om plaggen), så jag siktar på det omvända - 20% bort. Det är jobbigt nog.

Medan jag sorterar tänker jag på hur sjukt det är. Att jag har så mycket kläder. Att andra bara har de de har på sig.

Boken är hur som helst rätt uppfriskande. Mot vikthets. Mot åldersfixering. Mot plastikkirurgifix. Mot överkonsumtion och överdriven trendkänslighet.

Jag har inte kommit till lådorna med träningskläder ännu. Men jag ska. Och jag ska tillämpa samma hårda två-årsregel.

Baddräkten är från i år så den är fredad. Och använt den nyss har jag gjort också. Idag faktiskt. I Eriksdalsbadets utomhusbassäng med en wet vest runt midjan, eftermiddagssol i ansiktet och härligt sällskap runtomkring mig. Ingmarie var där. Och Lisa. Och så Anna från Piteå som jag träffade för första gången och som liksom jag hittat Ingmarie via bloggen. Bloggar. De för människor samman. I internet-trådarna och i verkligheten. Vänner kan man, till skillnad från linneskjortor, ha hur många och hur gamla eller nya som helst.

7 kommentarer:

fitnesscoachen sa...

Jag fascineras alltid av det där, hur jag kan ha två (!) garderober fulla med kläder men ändå aldrig nåt roligt att ta på mig? Jag borde nog göra en sån 80%-rensning...

Ingmarie sa...

Tack för påminnelsen! Vi hade just det "temat" på en av våra yogahelger. Att "rensa".
Tack för att du kom i går! Och vänner, som du, är verkligen oersättliga. :-)

Anna (Orka mera) sa...

Rensa är det svåraste som finns....det kan ju vara bra att ha... Efter att ha upplevt kallaste maran ever är jag dock fast besluten om att aldrig någonsin slänga gamla överdragskläder. De kan behövas i en ruskigt kall start....

Snorkkis sa...

Jag följer (nästan) alltid en sak in, en ut principen då det gäller klädinköp. Då vet jag vilken standard den nya grejen måste komma upp i för att det ska vara värt det. Tycker faktiskt det funkar bra. Träningskläder funkar regeln sämre på men nu har jag kommit mig för att sälja en del träningskläder på tradera - kan rekommenderas, för i alla fall jag har en massa plagg som verkligen är som nya och som bara ligger i garderoben och sådana verkar gå bra att bli av med på tradera. Win - win.

Egentligen är det väl inte fel att spara på grejer, bara det inte blir så att man är mer fäst vid materiella ting i stället för att lagra minnen emotionellt.

Boken där ska jag ta en titt på - lite stil skulle väl inte skada.

anneliten sa...

Madde, precis så känner jag - miljoner kläder men aldrig något roligt. En tes som Camilla har är att klä sig i några få utstyrslar (genomtänkta) - att det inger lugn att se likadan ut från gång till gång. Något att tänka på för mig som ibland oroar mig för att jag visat mig i samma kläder i samma sammanhang förr...

Ingmarie, rensade du då? Bland alla träningskläder :-)

Anna, tips är att spara varma kläder till NYC maran - att vänta på starten är extremt kallt och man "måste" skänka överdragskläderna till välgörenhet.

Snorkkis, tradera är förstås skitbra om man har köpt men inte använt. men jag är lite för lat. Enklare att ge till mamma och röda korset.

Ingmarie sa...

Inte ännu men det kommer!

Shaman Dalie sa...

Jag är som du - ingen samlare men har ändå svårt att slänga vissa plagg som jag inte haft på mig på flera år. Jag rensade garderoben för ett par veckor sen men det ser fortfarande fullt ut med kläder som jag aldrig använder.
Snart flyttar vi så då får det bli en rensning till. Det är väldigt bra för själen...