torsdag 21 juni 2012

Min amatör-naprapatiska teori

Varför fick jag ont i min hålfot? Och vad är det som har hjälpt mig att nästan helt bli av med besvären? Säkert vet man inte, men jag vet vad jag tror.

Orsak: stela fotleder.
Lösning: Bosu-boll

De stela fotlederna har gjort att jag inte har kunnat stretcha vaderna ordentligt. Fotlederna är helt enkelt ett mekaniskt hinder. Vaderna sitter ihop med hälsenorna som sitter ihop med plantarfasciorna. Korta vader drar i hålfoten. Varför höger fot är drabbad, medan vänster är fredad - det har jag inte klurat ut.

Så hur kommer Bosu-bollen in? Jo, på den kan jag faktiskt stretcha vaderna. Jag sätter bollen (gymmets) någon decimeter från en vägg. Ställer mig i strumplästen med hälen mot bosuns nederkant och tårna pekandes upp mot toppen. Lite instabil känsla och jag lutar kroppen framåt mot väggen. Det sträcker i vaden. Det sträcker i hålfoten. Och jag tror. Tror att det är Bosu-bollen som är nyckeln till att jag nu kan spinga igen.

Det var Guru-Danne som gav mig övningen. Han är ingen amatör.

2 kommentarer:

Lennart sa...

Vad bra att du snart är bra :-). Vad säger proffsen om din teori?

Peter sa...

Synd att det är så komplicerat att lämna en kommentar här. Varför?