onsdag 14 november 2012

D-agsljus

Det har sina fördelar att vara sin egen chef. Man kan till exempel bestämma sig för att lägga in en spring-stund mitt i arbetsvardagen. När det fortfarande är ljust.

Men dagsljuset - när man lyckas fånga det, är ändå inte tillräckligt starkt under vintermånaderna. Inte ens om solen skiner. Vilket den inte gjorde idag. Det behöver kompletteras med D-vitamin. Det tror jag starkt på. D-vitamin är det enda kosttillskott jag tar. Förutom resveratrol i rödvinsglaset som får ackompanjera spenat- och ricotta-tortellini så här en vanlig onsdag. Nu är jag väl lite mindre säker på hälsoeffekterna i rödvin. Men det är gott.



Jag köper mitt D-vitamin (lite starkare än apotekets) från Holistics, via Ingmaries vitamera-länk.

6 kommentarer:

Patric sa...

Aha, var det vitaminer? Jag trodde det var små karameller och tömde burken...

bureborn sa...

Jag tror också stenhårt på D-vitamin! Och rödvin!
Fast lite kan jag inte låta bli att fundera över de där fettlösliga vitaminerna. Finns det inte en risk för överdosering?
Det där med kostcoach låter verkligen spännande, förexten. Men jag är inte säker på att jag vill få svart på vitt vad jag gör galet.

Snorkkis sa...

Tror också på rödvin (shiraz) och (holistics) D-vitamin. Men väldigt stor skillnad mellan apotekens variant och holistics (är väl typ 5x starkare eller ännu mer).

Ingmarie sa...

Svar till både bureborn och Snorrkis; Det är mycket svårt att överdosera D-vitamin. Man måste äta upp till 10 000E/dag i flera månader. Rekommenderad dos är 2000-5000E/dag så apotekets är inte mycket att hänga i julgranen.
Läkare som rekommenderar Dvitamin föreslår Holistics.Bästa sättet att kolla sina värden är att gå till vårdcentralen och ta blodprov.(s-25-OH-D)
Vill ni läsa mer om forskning och studier så kolla på: http://www.vitamindcouncil.org/

Snorkkis sa...

Toppen Ingmarie!

bureborn sa...

Tack Ingmarie!