måndag 12 november 2012

Nej! Inte mina mackor!

Aldrig i hela mitt liv hade jag väl trott att jag skulle kunna äta gröt till frukost. Det är ju liksom inte gott. Och det är ju så präktigt. Men.

Jag ska ju i mina gamla jeans. Tänkte jag. Tänkte. Kanske behöver man göra något också? Inte bara tänka. Jag inbillar mig att jag för det mesta och i det stora hela är rätt nyttig i min mathållning. Men vad tycker ett proffs tro? Jag tar reda på det genom att anlita kostrådgivaren Madde.

Jag får ett frågeformulär. Jag svarar så gott jag kan och tänker "men vad ska Madde göra med det här - det säger ju inte så mycket". Tillbaka får jag en klockren analys.

Tyvärr... Hon har hittat mina mackor. De jag ALLTID äter till frukost. Och lite nu och då däremellan. Hon säger nej till dem. I alla fall för en period. Istället vill hon att jag försöker mig på gröt till frukost... Mega-bläh tänker jag. Samtidigt som jag inser att jag nog aldrig provat gröt som vuxen. Mer än risgrynsvarianten på julaftonsmorgonen (som jag inte gillar egentligen). Jag har bara bestämt mig för att jag inte är gröttypen. Det visar sig redan dag ett att jag har fel om mig själv - jag kan äta gröt. Jag kan nog till och med lära mig tycka om det.

Gröt av flera sorters gryn och linfrö. Med granatäppelkärnor ovanpå. Tänk att man kan köpa granatäppelkärnor frysta. Utmärkta att sprinkla gröten med.

6 kommentarer:

Lisa sa...

Tappert!
Ingen får röra mina mackor...

Anna (Orka mera) sa...

Du vänjer dig. Själv är jag så grötifierad att jag när sista tuggan är uppäten längtar till nästa dag så jag få mer....

Staffan sa...

Ingen rör mina kvällsmackor, inte frukostmackorna heller för den delen. Tycker oftast frukost går på autopilot och ofta blir det same same.

Ingmarie sa...

Äntligen! Prova med lite kokosolja i också. :-)

Carina sa...

Jag är som du (var) gillar helt enkelt inte gröt men gillar mina frukostmackor massor!! Har försökt äta gröt massor med gånger men.... tycker det är rätt otrevligt, men kommer fortsätta att testa nu och då. Vem vet, en dag kanske det bara händer liksom. :)!

anneliten sa...

Lisa, när jag tar tillbaka dem kommer de att vara ännu godare :-) Rebound-risk!

Anna, jag börjar faktiskt gilla gröten. Underligt.

Staffan, precis - och tanken är att min autopilot ska omprogrammeras till gröt.

Ingmarie, :-)

Carina, prova den dyra blandningen Goji-gröt från Voltaire - den är faktiskt god. Enbart havregryn grejar jag inte. Än.