lördag 21 augusti 2010

Bollar

Roliga bollar: tennisbollar, bandybollar, vollyboll-bollar, squashbollar, innebandybollar, badmintonbollar, fotbollar, basketbollar, pingisbollar.

Hur kommer det sig att den största bollen är så tråkig? Är det bara för att den är nyttig kanske? Eller är det kanske för att det inte är meningen att man ska springa efter den? Pilatesbollen.

Medan mitt frukostsurdegsbröd jäser gör jag lite pilatesövningar. En fortsättning från fredagskvällen. Är inte riktigt vän med bollen. Googlar lite. Hittar mycket. Bland annat över 400 titlar om pilatesträning på amazon.com. Ingen av dem särskilt löparspecifik.

Hittar några övningar för höfterna som jag provar. Min senaste lägesanalys är nämligen att det nog är svaga höfter som är mitt problem.

På receptbilden är "Grand Blanc" ett runt och fint bröd med skåror. Nästan som en boll. Mitt bröd blir lika platt som förra veckans variant - trots nytt recept. Lika lite som jag greppar pilates, lika lite förstår jag hur man ska kunna forma ett runt bröd av en deg som är lös, på gränsen till rinnande. Men gott kan det ju bli i alla fall.


Nu ska familjen väckas och bjudas på färskt bröd. Det må inte se ut som en boll men gott ska det bli!

9 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Mina bröd blir också platta. Bakade igår och fantiserade om höga fina limpor, men de blev lika platta som vanligt :)

Jag tycker balansbollen/pilatesbollen är rätt kul faktiskt. Svårt att dela med mig av övningar genom att skriva dock. Fast jag skulle gärna vilja, för jag har en himla massa bra i huvudet!

Erik sa...

När jag fick syn på din "Grand blanc" insåg jag att åtta kilometer löpning gjort mig hungrig. Tack för det!

Camilla sa...

Nä, Pilatesbollen är jättekul! Jag hoppas att jag får tillfälle att visa det för dig någongång!

Ingmarie sa...

Ser grymt gott ut! Runt eller ej. Kan man kanske ha det i en rund brödform?

Pernilla Hult sa...

Tycker brödet ser mumsigt ut! :)

Sv: Inget träningsprogram pga. vadhaveriet i våras. Kikar lite vad det står i programmet i alla fall. Kommer inte kunna springa halvmaran på 2 timmar och varför vet vi ju ;)
Men resonerar så här: det lilla jag får till borde vara bättre än ingenting ;)
Klart jag gärna får bra tips och råd - ett blåbär som jag är :) Testar att öka längden nästa gång och köra färre repetitioner.. Hur många ggr ska jag köra om de är 200m?

Ha en skön söndag!

Daniel sa...

Pilatesbollen måste vara världens tråkigaste träningsredskap, blir aldrig vän med min. Den bara rullar iväg för mig och visst får man springa efter den, kanske är det mig det är fel på? ;)
Brödet ser jättegott ut!

Miss Agda sa...

Jag vill också bli en sån där fin mamma som bjuder sin familj på färskt bröd på morgonen!! :) Mums!

Patric sa...

Jättegott! :)

anneliten sa...

Andréa och Camilla, å vad gärna jag skulle vilja ha er som instruktörer för en timme eller två!

Erik, bra jobbat! Och man blir hungrig av att springa - det är ingen slanke-kur i sig...

Ingmarie, bra idé!

Pernilla, har svart på din blogg. Och brödet var jättegott!

Daniel, men om du måste springa efter bollen - då blir det kul enligt min definition ;-)

Miss Agda, jag är uppväxt på hembakt bröd. Det tog ett tag innan jag som vuxen började uppskatta det. När jag var liten var köpebröd lyx.

Patric, visst var det!