onsdag 18 augusti 2010

Glutamaten i maten

E620. E625. Och alla E-nummer däremellan. Kemikalier som alla innehåller glutamat och som används i processad mat, kryddblandningar, chips, pulversåser och mycket mycket mer. Meningen är att maten ska smaka bättre. Glutamater smakar visserligen inte så mycket i sig själva - men de är smakförstärkare.

För ett par år sedan gick debatten i höga vågor. Kan glutamat, som är en naturligt förekommande aminosyra och som dessutom fungerar som signalsubstans i hjärnan, ge nervskador om dosen blir hög? Kan den utlösa epilepsi? Migrän? Är det glutamat som gör oss feta genom att reta aptiten och göra oss "beroende" så att vi bara vill ha mer?

Livsmedelsverket säger att glutamat är ofarligt. I alla fall i de doser som tillsätts till vår mat. Jag säger att det är onödigt att ta risken. Bättre att försöka undvika så gott det går. Med naturliga råvaror och tillagning från grunden blir maten god utan kemikalier. Visst, det är inte alltid man orkar.

I vårt kök har vi gjort några förändringar. Bytt ut glutamat-skurkarna buljongtärning och fond mot glutamatfritt buljongpulver från René Voltaires sortiment till exempel. Fredagsmys är lättsaltade chips, utan smakförstärkare.

En nöt att knäcka var tjejernas favoriträtt tacos. Den färdiga kryddblandningen är definitivt en glutamat-skurk. Turligt hittade jag ett recept på kryddblandningen. Jag har ändrat det lite - mer cayennepeppar och chilipulver. Den hemmagjorda tacokryddan bjuder jag på - om det finns fler därute som gillar TexMex men är tveksamma till glutamat:

2 tsk chilipulver
1½ tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
½ tsk cayennepeppar
1 tsk salt

8 kommentarer:

Ingmarie sa...

Bra initiativ och beslut! Livsmedelsverket är inga allvetare. Precis lika lite som läkare.
Och många bäckar små...

Daniel sa...

Önskar själv att jag var bättre på att välja bort den där skiten. Tack för tipset på kryddblandningen, spiskummin gillar jag! :)

Anonym sa...

Bra tips på tacokrydda! Ibland blir jag vrålsugen på tacos, men någon färdig tacokrydda finns sällan att tillgå. Och långt är det till affären också. Men de där kryddorna finns ju alltid i kryddskåpet. Perfekt!
Men jag är alldeles för lat och bekväm för att jaga e-nummer på min mat. Kanske inte så klokt, jag vet. Men å andra sidan gillar jag matlagning från scratch, och då blir glutamatbovarna automatiskt få. Men jag ska kolla om de har Rene Voltairs pulver i min butik, för fond brukar det gå åt en del... och det är ju inte altid man orkar koka sin egen. :-)

Erik sa...

Klockrent Anneli! Man kan inte vara annat än tveksam till Glutamat. Bra recept som absolut ska användas nästa gång det vankas Tacos.

Jenny sa...

Bra tips angående kryddan, inte tar det längre tid att fixa själv heller! Bort med glutamat!

Unknown sa...

Kalas jag som länge letat både buljong och Tacokrydda utan E i långa banor. Detta ska testas =)

anneliten sa...

Ingmarie, Livsmedelsverket känns lite trögt i frågan. Men jag har inte hela bilden förstås.

Daniel, spiskummuin är så gott!

Bureborn, matlagning från scratch är ju bäst! Men inte om du häller i fond - i alla fall inte någon av dem jag kollat.

Erik, det blir faktiskt godare tycker jag. och fördelen är att man själv kan modifiera. Den färdiga blandningen är för salt tycker jag.

Jenny, nästan lika snabbt som din framfart i löparspåren ;-)

Jesper, glad att vara till hjälp!

Sara sa...

Hemmagjorda blandningar är alltid bäst! Men om kryddorna är slut eller det ska gå fort så är ekologiska/organiska färdigprodukter bra! Där får ej finnas glutamat och Santa marias organiska tex mexblandning hade vi idag. Detsamma gäller ju Grillkrydda som vi använder hemma. Det går att hitta glutamatfria om man letar! Bland annat Santa Maria ekologiska, men även Kockens (den med grönt lock) är glutamatfri.