tisdag 24 augusti 2010

Bröd, bröd, bröd

Har jag genomgått en metamorfos? Från träningsbloggare, med lite andra inslag då och då, till bakningsbloggare?

Man skulle kunna tro det. Det är i alla fall tredje bilden på bröd på kort tid. Men brödet liknar inte heller denna gång förlagan. Så kanske är jag inte redo att byta blogg-fokus riktigt än? Platsar nog inte riktigt.

Medan bakningsbloggarna hittar på och testar egna recept plankar jag andras kreationer än så länge - om än alltid med lite modifikationer. I ärlighetens namn mer av avsaknad av rätt ingredienser än av någon spirande skaparlust.

Dagens förlaga: Hassel- och valnötsbröd ur nyinköpta boken "Bröd från Brunkebergs bageri. Nu hade jag inga hasselnötter. Och rågmjölet bytte jag mot grahamsmjöl. Gott blev det i alla fall.

Medan brödet jäste i veckad bakduk (degen fastnade och kladdade trots massor av mjöl - en historia som nog inte lämpar sig i en bakningsblogg) gav jag mig ut på en kort och mycket lugn löprunda. Förberedande inför morgondagens snabbdistans. Med officiell tidtagning och allt. Imorgon skriver jag inte om bröd.

6 kommentarer:

Jenny sa...

Det ser riktigt gott ut! Jag vill också ha nybakat bröd....NU!

Sverker sa...

Det är ju inte helt platt i vart fall! Vi ses i kväll (jag kanske hinner se din rygg i alla fall).

Unknown sa...

Haha härligt med många strängar på sin lyra. Lycka till med snabbdistansen.

Peace Love och etc, etc

Ingmarie sa...

Grattis grattis grrrraaaaaatttttiiiiiiis till snabbdistansen! :-D

Patric sa...

Massor av mjöl var det ja! Mjöl som hamnar i väta och blir liggande över natten blir som cement och är inte helt lätt att få bort när man ska börja laga kvällsmat. Fick börja med att röja innan middagsmaten kunde produceras. Men brödet var himla gott! :)

anneliten sa...

Jenny, lite för gott - blir lätt många mackor! Tur att jag springer...

Sverker, nä det där med veckad bakduk skulle nog motverka plattheten. har just läst att det finns baguett-plåtar att köpa som alternativ. ännu ett måste i konsumtionskarusellen.

Jesper, men diska kan jag inte (se min käre makes klagolåt ;-)

Ingmarie, TACK!

Patric, I am truely sorry!