söndag 1 augusti 2010

En promenad är bra motion, men är det träning? Jag har inte tyckt det tidigare. Jag har inte heller ägnat mig särskilt mycket åt promenader. Hellre en löprunda om tiden finns.

Med hund blir det annorlunda. En söt Puli-hanne bor hos oss hela sommaren. Han vill och behöver ut. Vi trivs i skogen han och jag. Och det har blivit ganska många, ibland riktigt långa, promenader. Idag går vi i 2½ timme. På skogsstigar. Det är ingen promenad i parken. Mina ben blir trötta och jag tänker att det här är kanske träning i alla fall.

Vovven hjälper mig att inspektera gröna terrängspåret i vår skog. Lite svårsprunget just nu, efter torsdagens skyfall över Söderort.

Att gång är en sport någon vill tävla i - det övergår mitt förstånd. Det ser så onaturligt ut. Det naturliga sättet att ta sig snabbt till fots från start till mål är att springa.

6 kommentarer:

Ingmarie sa...

Så pass lång promenad är absolut träning! Bra för uthålligheten. Om man inte pausar för ofta vill säga... :-)

Patric sa...

Om du springer lika mycket som Knutte gör, fram och tillbaka, hit och dit, så kommer du upptäcka hur mycket han tränar medan du går och slöar! ;)

Petra sa...

Visst ar gang bra traning, speciellt med en san lang promenad. Kan tanka mig att du holl ett ganska bra tempo ocksa. Vad mysigt att fa lana en hund over sommaren!

Pernilla Hult sa...

Det är definitivt träning när det är i skogen och sååå länge! Fortsätt njut av hundpassningen!

anneliten sa...

Ingmarie, antalet pauser beror på hur mycket spännande lukter vi träffar på. otillgänglig skog är bättre än parken - säkert fler hundar i parken och Knutte måste skriva sitt "Knutte was here" stup i kvarten.

Patric, I know - han rör sig minst dubbelt så långt som jag...

Petra, det ÄR mysigt. Bävar bara för att det kanske inte blir så mycket mer än över sommaren.

Pernilla, jag njuter. Jag trodde aldrig jag skulle tycka så mycket om att ha hund. Visserligen till låns, men så mysig. Och snart har du en!

Sverker sa...

Ha, där sprang jag i går kväll! Jag har börjat träna för Tjurruset och körde rakt genom alla vattenpölar på andra varvet (jag sprang först ett gult varv och sedan ett rött). Kul att hitta din blogg! Hälsa P och flickorna
/Sverker