söndag 15 augusti 2010

Ovanligt långsam snabbdistans

Jag skulle ta Midnattsloppet som ett snabbdistanspass var det sagt. Det verkliga målet ligger sex veckor framåt i tiden.

Klart att tävlingsnerven ändå kommer fram. Jag vill göra en bra tid. Startskottet går. Benen känns lätta och steget spänstigt. Jag styr tempot på andningen - lätt ansträngd, avpassat för att hålla i en mil. Det är 25 grader i luften och mycket hög luftfuktighet för att vara svensk sommarkväll.

Redan efter tre kilometer inser jag att tempot är lägre än jag tänkt och vill. Visst, det är en del folk ivägen - ibland till och med tvärstopp, men kilometertiden stämmer definitivt inte med känslan - det känns snabbt, men går långsamt.

Jag kör på. Jag har lovat tränare Nilsson att jag ska vara ordentligt trött i mål. Och det är jag. Trots att sluttiden ligger ett par-tre minuter ifrån vad jag trodde att jag kunde göra. 48.28. Inte min bästa tid.

En närmare analys visar att jag plockat placeringar genom hela loppet. Från 383:a efter 2.5 km till 156:a i mål. Faktiskt en bättre placering än förra året, trots att tiden var bättre då.

Lite demotiverad var jag nog av klockan och visst hade jag kunnat klämma ur mig några droppar kraft till under de sista kilometrarna. Men jag är ändå nöjd med att ha fått till en rejäl genomkörare. Det tar jag med mig från den här dagen.

Det jag också tar med mig är minnet av den trevligaste och gemytligaste uppladdningen hittills. Två Uppsala-familjer på besök. En lättare, lopp-förberedande, måltid intas på min och Ps altan. Tio förväntansfulla matgäster bubblar och surrar. Sex löpare i neongula tröjor. De övriga fyra laddandes för supporteruppgiften.

15 kommentarer:

Sofie RW sa...

Låter som en bra genomkörare även om du såklart kan bättre under bättre förhållanden. Riktigt roligt var det att se loppet från sidan också, och visst blev man väldigt sugen när man hörde smattret av löparskor!

Löpning & Livet sa...

Men är inte banan väldigt kuperad också? Fast du kanske ändå har bättre tider från just det loppet?

Ett bra pass verkar det ju ha blivit iallafall och som du säger är det ju inte riktigt nu du ska vara på topp. Mot silvret!

Ingmarie sa...

Du SKA vara nöjd! Det där är inget optimalt lopp för att kuta snabbt. Även om din tid är "sämre" än andra år så var det ett bra lopp! Att behöva stanna och börja om är verkligen skit.

Anonym sa...

Några personliga rekord slår man väl inte på midnattsloppet, om jag fattat rätt. Men det verkar vara jättekul att springa, lite karneval. Tycker din tid är superfin!

Pernilla Hult sa...

Kanonbra sprunget! I den tryckande värmen, med alla de andra som var där!
Inte hann jag ner till Zinken för att säga hej heller.. Det tog en stund att gå från Ringen i havet av människor.. Det var knappt att jag lyckades hitta en arbetskamrat fast vii hade mobiltelefoner..
Nu börjar väntan på att anmälan till nästa år ska börja! :)

Paula Eklund sa...

Gratulerar Anneli!
Riktigt bra och en kanontid i mina öron! Hoppas du är mäkta nöjd (och hoppas att du hörde min ansträngda hejaklacksröst vid Sofiakyrkan: "Ojoj, ni ser STARKA ut! Nu är det snart nerför! Högsta punkten nu! BRA JOBBAT!...")
:-)

Daniel sa...

Bra krigat Anneli! Skit i tiden, det är LL som gäller och där kommer det gå kanon. Nästan ingen brukar sätta bra tider på midnattsloppen.

Jenny sa...

Jag säger som Daniel Skit i tiden! Bra jobbat!

Patric sa...

Jag tycker du kan vara nöjd! Placeringen skvallrar ju om att det var tuffare omständigheter än vanligt.

Dock lämnar jag hunden Knutte hemma nästa gång. De flesta människor man träffar på är vänliga och omtänksamma men man stöter alltid på folk som inte har den minsta medkänsla, varken för människor eller djur. Jag blir orolig för mänskligheten varje gång jag träffar på sådana idioter.

Petra sa...

Superbra sprunget och som du sager sjalv sa ar det ju en san harlig atmosfar med denna folkfest. Da kvittar det ju nastan hur reultatet blir. Midnattsloppet AR svarsprunget.

Anonym sa...

http://www.frilansfoto.nu/2010/08/15/midnattsloppet-2010/

Miss Agda sa...

Helt klart att du ska vara nöjd!!
Kram

Sverker sa...

Jättebra insats, kul att läsa!

anneliten sa...

Sofie, jag inser att jag bara tittat på ett motionslopp i mitt liv - KK-joggen i Katrineholm. Kanske dags att börja jobba på supporterkvaliteter också?

Andréa, jag har sprungit bättre när jag var sämre tränad (men yngre). Jag har aldrig sprungit något annat millopp ännu, så har inget att jämföra tiden med. Det är en rejält tung och lång backe upp mot Katarina kyrka, men i övrigt rätt lättsprunget tycker jag.

Ingmarie, det känns bättre nu - men i mål var jag grymt besviken... Trots att det "bara" skulle vara ett snabbdistanspass.

Bureborn, mitt PB på milen är från midnattsloppet eftersom det är det enda millopp jag sprungit. År efter år... Kanske borde testa något annat?

Pernilla, hoppas jag inte behöver vänta till nästa års lopp för att få träffa dig IRL!

Daniel, jag vet ju det egentligen - och nu idag känns det bättre...

Jenny, Tack!

Patric, löparna svär en "jag ska vara snäll"-ed - det kanske publiken också borde?

Petra, det brukar vara folkfest, men just i år var det lite för mycket folk och för lite fest - i alla fall jämfört med andra år.

Miss Agda, du är gullig du!

Sverker, tack! Är du den Sverker jag tror? Markus pappa?

Sverker sa...

Japp, det är jag!