måndag 2 augusti 2010

UrsäääÄÄÄkta!

Intervaller. Kuperade sådana. Jag är inte bra på intervaller. Överskattar min egen förmåga och går ut alldeles för hårt så att de sista blir på gränsen till omöjliga och får mig att tänka ALDRIG MER! Men så kanske det ska vara? Ge allt. Eller ska man kanske ta det lite, lite lugnare? För att slippa rå-ångesten när det är dags igen.

Lagom liksom.

Överskattar återigen. Går ut hårt, trots att det är väldigt länge sedan sist. Äntligen. Den åttonde och sista 3-minutaren påbörjas i den delen av mitt kuperade spår som är mest behaglig. Lagom nedförslut. Några hundra lättlöpta meter innan stigningen börjar igen. Hyfsat jämnt underlag. Benen går fort. Då möter jag Korplaget. Eller vad jag tror är ett korplag. När jag möter dem nästa gång, under min lugna nerjogg, har de, trots att de knappt tagit sig en kilometer, redan börjat gå... Men tillbaka till första mötet - mina ben i 3.30-tempo. Och killarna, tvärs över hela spårets bredd, snackar med varandra och ser mig inte. Utanför spåret snårskog. Det är då jag skriker: UrsäääÄÄÄkta!

På nedvarvningsvarvet får jag tillfälle att be om ursäkt för mitt överdrivna "ursäkta". Läste någonstans att många människor gör om rädsla till ilska - sådan är nog jag.

Ömma hälar på is efter tuffaste passet på länge.

11 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Bra där! De ska lära sig att inte springa i bredd och ta upp hela vägen :)

Anna sa...

Bra fart! Ja, inte ska de springa i bredd inte. Vansinne och man blir vansinnig! Själv tänker jag alltid på det:)

anneliten sa...

Andréa, man kan tro at det bara är tjejer som kacklar - men korpherrar kan de med...

Anna, 3.30-farten var ytterst tillfällig. När spåret vänder uppgför går det betydligt lååångsammare.

Ingmarie sa...

Det är rätt! Visa vad skåpet ska stå! :-) Jag brukar skrika "hepp hepp" och det slår aldrig fel för alla blir skiträdda och skuttar direkt undan. ;-)

Daniel sa...

Bra träning det där till Lidingö! Jag vet inte hur mycket jag skrek åt folk förra året, dom gick i bredd både utför och nedför. HÅLL HÖÖÖÖGER!!!!..var det som gällde då. Vi var ett gäng som teamade-upp och hjälpes åt att dra och skrika när vi blev trötta i rösten ;)

Jenny sa...

Jag har samma problem i spåret jag brukar springa. Gamla gubbar och kärringar som dessutom inte hör när jag kommer springandes och blir skiträdda och skäller på mig...!!!!!!Varför ska jga bli utskälld när det är dom ska borde hålla åt sidan.....:)Tur att jag är snabb..ha ha!

Stefan sa...

Hejsan! Nyligen bestämde jag mig för att lista Sverigs samtliga bloggar relaterade till hälsa. Däribland ämnen såsom viktnedgång, träning, sjukdommar, mental hälsa, livsstil, mm. Eftersom din blogg passar in där så skulle jag väldigt gärna se att du la till den. Iden är att likartade ska hitta inspiration att själv fortsätta blogga och utvecklas. Givetvis kostar det inget.

http://www.halsoartiklar.se/bloggar/

anneliten sa...

Ingmarie, just hepp diskuterades en hel del i friidrottsstudion i samband med stafetterna - hepp säger tydligen alla lag när de växlar. problemet är att de förväxlar varandras hepp. Kanske tror de som är ute och går att de ska få en stafettpinne om man säger hepp ;-)

Daniel, visst är det irriterande! Det finns ju tydliga instruktioner hur man ska bete sig på de smala Lidingöstigarna.

Jenny, du ska INTE bli utskälld - fy vad arg jag blir...

Stefan, bra initiativ! Det ska jag fixa.

Ingmarie sa...

haha. ja jag hörde det med. Skrik HAJK i stället! ;-)
Tack för sällskapet i dag!

Patric sa...

Jaha, var det där torkhandduken hamnade!

anneliten sa...

Ingmarie, hepp hepp är nog bättre - Hajk - då undrar nog folk vad man säger och glömmer att flytta på sig bara därför...

Patric, har du något emot att jag använder diskhandduken till mina fötter ;-)