onsdag 25 augusti 2010

Milstolpe

Länge har jag drömt om att spränga 45-minutersgränsen. På milen. Idag tog jag ett nytt grepp och försökte med ett annat lopp än Midnattsloppet. Midnattsloppet är, fram till idag, det enda tio-kilometerslopp jag gett mig på. År efter år av resultat i 46-49 minuters spannet. Lite beroende på förberedelser och omständigheter. Under senare år med det verkliga träningsfokuset på längre distanser.

Hälsoloppet i Huddinge är flackare. Men framför allt har Hälsoloppet i Huddinge färre löpare. Typ 200 istället för 21 000. Enklare att hålla eget tempo då.

Plötsligt gick det vägen. Under 45 min! Officiell tid har jag ännu ingen, men Garmin säger 44.42. Lycka i löparhjärtat.

Två identiska varv på en 5-kilometersbana skulle springas. Några minuter före oss mil-löpare startade fem-kilometersklasserna. Snabbspringare, lunkare och stavgångare. Måste erkänna att jag var lite skeptisk till det arrangemanget. Men jag hade fel - första varvet var aldrig trångt. Andra varvet tunnades fältet ut lite väl mycket och större delen sprang jag i princip ensam. Såg några löpare dryga hundra meter framför mig. Inte nära nog för att sporra till ikapplöpning.

Fram till åtta kilometer hade jag klar vittring på sub 44. Men jag kroknade lite på slutet och tappade snabbt tid. Men vad gör väl det när jag grejade drömgränsen. Nu får jag sätta upp en ny...

16 kommentarer:

MarathonMia sa...

Grattis till en fantastisk fin prestation! Grymme-grymt!

Sofie RW sa...

Grattis! Galet alltså vad du är snabb! Nu tycker jag du kan njuta av PBt en stund och snart kommer ju nästa tidsutmaning. Och för mig får du gärna ha en bröd-löparblogg. Vad passar väl bättre?

Karin Engen sa...

Grattis, vad kul! Starkt jobbat!
Jag har med lyckats ta mig under 45 minuter i år, två gånger till och med :)

Ingmarie sa...

Än en gång; GRATTIS! Men jag är inte så förvånad egentligen. vet ju att du har jobbat på bra! :-)

Patric sa...

Grattis! Kan det vara mjöleffekten tror du? :)

Pernilla Hult sa...

GRATTIS !! :D

Bra jobbat.. Måste kännas skönt!

Anna sa...

Oj, oj, oj, vilken superwoman du är. Inte illa. Så satans bra. Stort grattis!!!

Anders sa...

Suveränt! Stort grattis till ytterligare en stark löparprestation!

Fitnesscoachen sa...

Stort grattis!!

Erik sa...

Fantastiskt bra jobbat! Stort grattis till en bra tid. :-)

Daniel sa...

Kanon Anneli!!! Grattis!
Lovar gott inför Lidingö detta! :)

Anonym sa...

Woho! Grattis tjejen! Det är ju supersnabbt ju. Supersnabbt! Njut av pb:sötman ett tag, och sen springer du ännu snabbare.

Jenny sa...

Riktigt, riktigt bra jobbat! Grattis!

Löpning & Livet sa...

grymt!! Vad kul! Jag vet hur roligt det där är så jag glädjs verklgien med dig!
Grattis!

Sverker sa...

Verkligen jättebra! Jag såg din rygg i typ 1 km innan jag var för långt efter. Du kom ju tvåa i dammotionsklassen dessutom! Men jag håller med om att det blev lite ensamt, jag var också helt ensam större delen av andra varvet.

anneliten sa...

Tack alla! Särskilt marathonMia som hejade så bra, Ingmarie som tränar mig så bra och patric som låter mig hållas.

Karin, välkommen till min blogg. har kollat in din. Läkemedelskemist - det gillar jag, som är farmakolog (eller var, är mest chef nuförtiden).