söndag 29 augusti 2010

En smidig kombination

Surdegsbak och långpass går utmärkt att kombinera. Degen ska jäsa länge länge. Långpass tar lång tid. Närmare två och en halv timmes löpning idag. På ben som var piggare än jag hade väntat mig. Benen har trots allt tävlat två gånger denna vecka.

Innan långpasset rörde jag ihop en deg till surdegsbröd med rostat havre enligt brödbloggaren Martins senaste recept. För ovanlighetens skull lyckades jag hitta alla ingredienser i mitt kök och bytte inte ut någon. Vid närmare studie av receptet insåg jag dock att under den långa jästiden skulle degen dras ut och vikas vid flera tillfällen. Den delen fick jag skippa. För jag skulle ju springa långt medan degen jäste. Brödet blev bra i alla fall - utan vikning.

Före långpasset.

Och efter. Nåja, några moment däremellan var det. Jäsa i brödkorgar (som jag inte har - jag tog durkslag med bakduk i istället) till exempel.

"Har du fått nå´t slags bakningsryck", undrar min dotter. Ja, det har jag nog - ett surdegsryck. Vi får väl se hur länge det varar.

9 kommentarer:

Jenny sa...

Oh, vad gott det ser ut! Ser ut att vara bakat av ett riktigt proffs! Surdegsbröd känns äkta och är helt klart värt all tid det tar!

Pernilla Hult sa...

Ser smarrigt ut! :)
Smart att använda sig av durkslaget ochen bakduk..
Söndagar är som gjorda för långpass. Mitt brann inne pga. huvudvärk :(

Löpning & Livet sa...

Gud så gott det ser ut! Problemet är bara att jag inte har tålamod till degar som ska jäsa sådär läänge.. Och itne springer jag några långpass för tillfället heller, hade ju annars varit en rätt bra kombo ja :)

Patric sa...

Jättegott! Mums! Och inget blött mjöl i diskhon heller! :)

Anonym sa...

Mmm, det där ser verkligen mumsigt ut!
Själv klarar jag inte att baka matbröd. Jag tycker det ser så härligt sensuellt ut, med bakprogram på tv till exempel. Men när jag sen ska ge mig på det själv får jag panik att jag blir kletig om fingrarna. :-)
Men jag har en bakmaskin... En sån där som "alla" fick i julklapp nångång på 90-talet. Den gör världens fulaste bröd, men faktiskt goda. Och den tar två timmar på sig. Ner med mjöl och annat i bunken, tryck på knappen, på med skorna - och när man kommer hem doftar det nybakat i hela huset.

anneliten sa...

Jenny, havren gjorde brödet väldigt saftigt - prova vet ja! Länk i inlägget.

Pernilla, jag säger inte att man ska springa när man inte mår bra (för det ska man inte) men jag har märkt att huvudvärk kan försvinna av lite löpning. Så att gå ut och testa (om allt annat känns bra) är ett tips. Det värsta som kan hända är att man får gå in igen.

Andréa, spara tipset tills långpassdagarna är tillbaka :-)

Patric, jag vågar naturligtvis inte slabba lika mycket i köket som jag brukar - då hänger du ju ut mig här på min egen blogg :-)

Bureborn, jag gillar att hålla på och kleta med degar och är nog en av de få, av dem som var vuxna redan på 90-talet, som inte har bakmaskin. Men bakmaskin låter väl kanon för en med klet-noja? Jag är förresten gift med en som hatar allt kladd. När barnen var små bakade vi pepparkakor när pappan var borta.

Cecilia sa...

Hej! Läste ditt inlägg för ett tag sedan om glutamat i bujong - klart vi inte vill ha. Tips: Plantaforce på Hälsokost-affärer; ett bra mycket bättre kg-pris än det på Voltaires buljong.
Hälsar Cecilia utan bakmaskin men med surdegar på badrumsgolvet (perfekt temperatur)

anneliten sa...

Hej Cecilia! Tack för tipset! Det ska jag absolut prova. Har testat Herbamare också, men tycker bättre om Voltaires pulver - godare och enklare än past-liknande Herbamare.

Badrumsgolvet låter bra - lite varmgosigt nu när det börjar bli kyligare.

Ulrika sa...

Ja det där med vikningarna av surdegen förstör faktiskt. Tycker precis som du att det är alldeles perfekt att träna medan surdegen jäser, men då kan man ju inte vika surdeg var och varannan halvtimme.

Bra blogg förresten - hittade hit idag.