måndag 9 augusti 2010

Dammsamlare

Min svägerska förevisar stolt sina nya fina träningsprylar. En roddmaskin och en motionscykel. "Jaha, ni kan ju alltid sälja dem på blocket" säger hennes dotter sarkastiskt.

Jag tror att de är ganska många - hemmaträningsmaskinerna som står och samlar damm. Kanske på sin höjd ger sina ägare lite lätt dåligt samvete. En påminnelse om de goda föresatserna. Det nyttiga som inte blir av.

Jag har ingen motionscykel. Ingen crosstrainer heller. Jag känner mig själv och vet med mig att jag har svårt för att träna hemma. Det går liksom alltför lätt att skjuta upp. Till efter att man hängt den där tvätten. Eller kollat mailen. Att gå ut och springa är konstigt nog något helt annat - trots att jag oftast gör det också hemifrån.

Det jag har i hemmaträningsredskapsväg är några gummiband i olika modeller. Absolut inte utslitna trots att de inte är nya. Och en tre veckor gammal och ännu oanvänd pilatesboll. Min gamla, som inte direkt var utsliten den heller, blev hundbiten.

En avslappnad och oskyldig hund - det var inte han som bet. Min nya vita ännu så länge oanvända pilatesboll. Någon som fattar varför det är lite sand i bollen? Det var det inte i min gamla.

Min gissning är att det är mer regel än undantag att motionsredskapen står oanvända i något undanskymt hörn. Eller ligger nerslängda i någon låda. Jag önskar att jag var mer som undantagen. Som Miss Agda till exempel. Som använder sina gummiband, hemma och i naturen. Eller Daniel, som kör med lösa vikter på altanen. Så effektivt. Så praktiskt.

Löpvila idag. Kanske ska jag ta och kolla in den där DVDn som följde med min nya boll? Kanske köra lite hemma-core? Eller ska jag gå ut med hunden först?

9 kommentarer:

Anna sa...

Hemmaträning är svårt att genomföra. Har inte den diciplinen helt enkelt. Kan inte ens göra några futtiga sittups.

Löpning & Livet sa...

Jag har alltid varit för lat för att få till någon träning hemma (förutom springing då). Men nu helt plötsligt kan jag köra både yoga, core och lite lättare styrketräning (mha boll, balansplatta, matta och gummiband). Fast det är nog för att jag av någon anledning har blivit för lat/bekväm för att orka ta mig till gymmet :)

Patric sa...

Vad säger du, ska vi låta Champagnen samla damm eller ska vi smaka? :)

Anonym sa...

Min gymboll ser lite luden ut. Och balansplattan bor de tryggt under. Dammråttorna. Men snart, snart, snart ska jag minsann skärpa till mig...
Jag har också svårt att få till det där med träna hemma (om det inte handlar om att ge sig utanför dörren, för det funkar bra). Och av ngn anledning fixade jag fyra månader med dagliga tåhävningar. Men då hängde hela min löpning på fallrepet. Stryketräningen kan jag överleva utan, även om den så klart skulle göra mig gott.

Petra sa...

Du har fatt en blog award fran mig!

anneliten sa...

Anna, skönt att veta att det inte bara är jag som är hemma-slö.

Andréa, kanske har du fått en extra skjuts att ta hand om dig själv också hemma - lite så kände jag när jag var gravid. Visserligen länge sedan - minstingen åker moppe ;-)

Patric, självklart ska vi smaka! Men en eller annan flaska kan vi kanske spara?

Bureborn, javisst ja - en balansplatta har ju jag någonstans. Men var? Blev du någonsin bra av alla tåhävningar?

Petra, gulligt att du valde mig.

Daniel sa...

Vikterna använder jag flitigt men min pilatesboll ligger och samlar damm. Har aldrig blivit vän med den där trots många försök.

Miss Agda sa...

Oj, nu fick jag dåligt samvete. Gummibandet har samlat damm i vår båt i över 2 veckor nu.... Men bara 2 veckor, inte 2 år :) Tränat har jag dock gjort ändå, just hemma och i naturen...

Stor kram, läser ikapp här nu då det blivit så lite bloggläsning på semestern.

anneliten sa...

Daniel, vi har två bollar - en jättestor och så min... Används mest av mina barn som gör konster på dem. Men det finns några övningar som faktiskt är riktigt bra, bara man tar sig tiden.

Miss Agda, aha så gummibanden fick följa med Miss Agda på miss Agda ;-) Du har ju enhel del roliga prylar - den där slidemattan (eller vad den kan heta) t.ex. Och du inspirerar till hemmaträning!Kram tebaks!